ארצנו הקטנטונת בורכה בימי שמש רבים במהלך כל השנה. אך אליה וקוץ בה.
לצד היתרונות, ישנן גם סכנות הנגרמות לנו מחשיפה ממושכת לשמש: אדמומיות, כוויות, הזדקנות מוקדמת של העור וסרטן העור. אם-כך, על כולנו מוטלת האחריות
להיחשף לשמש, אך בהדרגה, במידה וכשחייבים -כדאי למרוח קרם הגנה. אמנם המידע על קרם ההגנה משתנה מעת לעת. אך לכולם ברור שיש לחדש את מריחת הקרם אחת לשעתיים (בהתאם למס' המסנן) וגם אם כתוב על הקרם "עמיד במים" חובה
להימרח אחרי היציאה מהמים. קרם הגנה צריך למרוח כל היום: בנסיעה במכונית, בצל שמשיות וסככות הים (אין צורך כמובן אם שוהים במבנים סגורים) ואינו פוסח בעת לבישת בגדים ארוכים.

בכל יציאה מהבית מומלץ למרוח קרם הגנה כ-5-10 דקות לפני היציאה על כל האיברים החשופים: שפתיים, אוזניים, פנים, צוואר,ידיים , רגלים וכו'., כדאי להרכיב משקפי שמש ולחבוש כובע רחב שוליים שיגן על הפנים, הצוואר והעורף.

עורם של תינוקות רגיש יותר לקרני השמש, אי לכך, מומלץ להימנע מחשיפה לשמש הקופחת בין השעות 10:00 ל-17:00 .
לאנשים שנוטלים תרופות מרשם ו/או צמחי המרפא, מומלץ להימנע לחלוטין מחשיפה לשמש.
חשוב לציין כי, מריחת קרם ההגנה היעיל ביותר (הקיים כיום), אינה חוסמת לחלוטין את קרני UV האחראים להיווצרות סרטן העור.
ולמרות זאת חשיפה מועטה ומבוקרת לשמש מומלצת ובריאה וידועה עוד מימי התנ"ך:.. "שמש צדקה ומרפא בכנפיה" (מלאכי ג, כ). ללא חשיפה לשמש, לא יתבצע תהליך קליטתו של ויטמין D בגופנו. כדי לספוג כמה שיותר ויטמין D על-אף הסכנות,
החשיפה האופטימאלית צריכה להיות בשעות הצהרים בין השעות 12:00-14:30 (כשהשמש ברום השמים) למשך 10-15 דקות בלבד.

רובנו שוהים מבוקר עד ערב בין כותלי מקום העבודה. ולא רואים שמש ולפעמים גם לא אור יום.
כתוצאה מכך, נמנעת יתרונה של השמש: תמונה תנו לשמש יד
• חשיפה יום-יומית לשמש , משפרת את איכות שנת הלילה
• חשיפה לשמש ולאור משפרת את מצב הרוח
• חשיפה לשמש מעוררת אנרגיות חיוביות
• חשיפה מבוקרת לשמש מאזנת את בלוטת התריס
• חשיפה לשמש מקלה על מחלות עור
• חשיפה לשמש חשובה לספיגת ויטמין D שחשובה מאוד לבריאות

מצבנו דומה לתושבי המדינות הרחוקות מקו המשווה , בהן השמש זורחת מספר שעות מועט (או לא זורחת בכלל), תושבים אלו סובלים ממחלות רבות: הן ממחסור של שעות אור הגורמים לדכדוך ודיכאון והן למחסור של ויטמין D שמחליש את המערכת החיסונית, מונע ספיגת הסידן בעצמות, ועודף הפרשת אינסולין.
מחקרים מראים שלמרות השמש הקופחת, רבים מאזרחי ישראל סובלים ממחסור בויטמין D. אם פעם חלק גדול מאורח חיינו היה בחוץ, עברו שנים רבות , הטכנולוגיה התפתחה ואיתה התרגלנו לטמפרטורה קבועה משך כל השנה. דבר הגורם לנו לרצות להיות תחת קורת גג ומזגן משך כל ימות השנה. התופעה אופיינית במיוחד לעובדים משעות הבוקר המוקדמות עד שעות הערב. סיבה נוספת למחסור בויטמין D : החרדה והפחד מפני השמש (ויש בכך מן הצדק).

כולנו מכירים את וויטמין ה- D כמקור לספיגת הסידן בעצמות. אך לוויטמין D תפקידים בהרבה תהליכים פיזיולוגים בגוף.
כדי לעזור ולהעצים את התהליך של חשיפה מבוקרת לשמש , כדאי לאכול מזונות או תוספי תזונה הידועים כאנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) אשר מגנים על העור (והגוף) , מונעים רדיקלים חופשיים שפוגעים בעור ובריאותו.

למידע נוסף אפשר ליצור איתי קשר בטלפון או בדוא"ל

אז מה בכל זאת לעשות ?
לחשוף הגוף לשמש בהדרגה.
להימנע משהייה ממושכת בשמש בכל שעות האור גם אם השמים מעוננים . רק שהייה במשך 10-15 דקות – בריאה.
אם רואים אדמומיות בעור, מומלץ להסתתר במבנה ולא בסככת חוף או בריכה.
חשוב לצרוך רכיבי מזון ותזונה הכוללים נוגדי חמצון ולשתות מספיק מים (8-10 כוסות לפחות).
נשים שמשתמשות בקרם פנים העשיר בחומצות או רטינול צריכות להימנע מחשיפה מוחלטת לשמש.
מי שנכווה וכתוצאה מכך שכבת העור העליונה נחשפה, חייב להימנע מחשיפה נוספת לשמש.

תנו לשמש יד (קטנה) . חכמים בשמש זו לא רק סיסמא – זה כורח המציאות.